BARN UNDER ETT ÅR SKA UNDVIKA SOL

BARNS HUD ÄR mycket känsligare än vuxnas och blir lättare bränd i solen. Enligt Vårdguiden ska barn under ett år helst inte alls vara i direkt solljus.

FOTO GETTYIMAGES

Undvik solen mitt på dagen. Solen är starkast mellan klockan 11-15. Välj gärna att vara under ett skyddande träd. Solhatt eller keps ger bra skydd mot solen. Det är bra att klä barnet i långärmat och byxor med långa ben. Det finns heltäckande badkläder som skyddar bra mot solen och badkepsar med tyg som hänger ner bak som skydd för den starka solen på stranden. Försök att hålla er under ett parasoll den största delen av tiden på bad-stranden. Tänk också på att ställa barnvagnen i skuggan av ett träd när barnet sover. Solskyddsmedel används som ett komplement till kläder.

Vårdguiden råder att smörja in oskyddade delar av barnets hud med solkräm en stund innan barnet går ut eller hela kroppen om barnet ska bada. Välj ett solskydds-medel som är anpassat för barn. Bäst är solskyddsfaktor 30 eller högre och smörj in jämnt och tjockt. Glöm inte läppar, öron och ovansidan av händer och fötter.

Källa BabyBag Magasin utgåva 1, 2018

Ge mig salt nu!

Foto GettyImages

Kan du inte få nog av choklad, apelsiner eller saltgurka? Eller tycker du plötsligt att det luktar
himmelskt att tanka bilen ellerlukta på jord? Att få cravings som gravid är vanligt och kan bero på en tillfällig brist på något näringsämne. Choklad kan locka dels för att det frigör lyckohormonet
serotonin i kroppen om du känner dig extra trött eller låg. Choklad innehåller även magnesium, somdet är vanligt att man kan ha brist på.
Frukt är det vanligt att du blir extra sugen på som gravid. Det kan vara kroppens sätt att öka på dosen av vitaminer, som C-vitamin. Att frossa i saltgurka, chips eller lakrits kan bero på att du lider brist på kalcium. Även andra mineraler som kalium och järn. Det kan också bero på hormonförändringar och natriumbrist eller lågt blodtryck. Som gravid förändras smaklökarna och man kan längta efter extra kryddstark eller syrlig mat. Sug efter en rejäl köttbit kan bero på behovet av protein eller järn. Brist på zink, järn eller kalk kan få dig att helt plötsligt tycka attbensin, cement, krita eller jord luktar gott.

BRA KOST för dig som gravid

Barnet i magen behöver växa och utvecklas. Därför behöver du få i dig mer näring än annars, till exempel mer vitaminer och mineraler genom bra och näringsrik mat.
AV JENNY FORS  Foto Getty Images

Javisst kan du äta sill till Midsommar

LIVSMEDELSVERKET HAR MÅNGA bra råd kring gravidkost och rekommenderar en varierad kost för att få så många olika näringsämnen som möjligt. Tallriksmodellen ger en bra balans med lika mycket grönsaker/rotfrukter och potatis/pasta/bröd eller gryn. En mindre del av tallriken är avsedd för kött/fisk/ägg och baljväxter. Nyckelhålsmärkt mat innehåller mindre salt och socker, mindre eller nyttigare fett och mer fibrer
fullkorn. Drick gärna vatten till maten och för att släcka
törsten. Undvik onödiga kalorier. Dra ner på läsk, godis,
glass kakor och snacks.

ÄT FISK 2-3 GÅNGER I VECKAN
Omega 3-fett är ett fleromättat och bra fett som framförallt finns i fet fisk som lax och makrill. Fisk och skaldjur är rikt på vitamin D, jod och selen som är viktiga när du är gravid. Livsmedelsverket råder gravida
att äta fisk 2-3 gånger i veckan. Några fisksorter har
dock höga halter av kvicksilver eller dioxin och PCB. De ska du bara äta högst 2-3 gånger per år. Dessa fiskar är: Vildfångad lax, öring och strömming från Östersjön, lax och öring från Vättern samt lax, öring och sik från Vänern. Undvik också abborre, gös, gädda, lake, svärdfisk, tonfisk, hälleflundra och haj. Odlad lax går bra liksom tonfisk på burk.

ÄGG ÄR FULLT AV NÄRING
Ägg är ett av våra nyttigaste livsmedel. Det innehåller protein och mängder av vitaminer och mineraler. Bland annat innehållerägg vitamin D, som är viktigt att
få i sig. Om du äter för lite D-vitaminberikande livsmedel och vistas för lite i solljus kan du äta D-vitamintabletter.

VÄLJ BÄR TILL MELLANMÅLET
Det är viktigt att äta mat som är rik på folsyra under
hela graviditeten. Det behövs för fostrets utveckling och
mammans blodbildning. Frukt och bär, grönsaker, bönor, kikärter, linser och fullkornsprodukter är rika på folsyra.
Ta gärna en näve bär till mellanmålet. Färska och frysta bär är bäst, helst själv plockade. Jordgubbar, hallon och blåbär är extra nyttiga och har visat sig förebygga inflammationer och sänka halten av blodfetter i kroppen, då bären innehåller antioxidanter.

HUR VAR DET NU MED OST?
Opastöriserad mjölk kan innehålla listeria. Livsmedelsverket råder därför att gravida bör undvika ost gjord på opastöriserad mjölk. Du kan använda dessa ostar om du hettar upp dem till minst 70 grader, till exempel ädelostsås som har fått koka upp. Hårdostar och mjukost på tub eller i plastask går bra.
DU KAN ÄTA:
● Hårdostar, som Grené, Prästost och Herrgård.
● Parmesanost.
● Mjukost och annan bredbar ost i tub eller ask.
● Fetaost gjord på pastöriserad mjölk.
● Mozzarella, Ricotta, Halloumi går bra om de är ny förpackade.
● Cottage cheese, till exempel Keso.

VÄLJ FULLKORN I FÖRSTA HAND
Potatis, bröd, ris, pasta och bulgur eller liknande bör du äta varje dag, enligt Livsmedelsverket. I första hand fullkornsalternativ som är rika på vitaminer och mineraler. Försök att undvika näringsfattig kost som vitt bröd och pommes frites. Fullkornsalternativ håller blodsockret på
en mer jämn nivå och ger en längre mättnadskänsla. Det är lätt att ta till kakor och snacks när man är trött och blodsockret är lågt, men energin i sötsaker är så kortvarig att du snart blir lika trött igen. Försök att hitta andra
alternativ, som nötter och torkad frukt.

BRA I SMÅ DOSER
Huvuddelen av A-vitamin från kosten kommer från till
exempel grönsaker och rotfrukter samt matfett, mjölk, fil och ost. Inälvsmat som lever och njure ska dock undvikas, då de har för höga doser av A-vitamin. Undvik också fiskleverolja. Morötter innehåller mycket A-vitamin,
men absolut inte förmycket.

MYCKET JÄRN I KÖTT
Livsmedelsverket råder gravida att äta kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag. Se dock till att köttbiten är väl genomstekt. Kött, leverpastej, blodpudding och fullkornsprodukter innehåller järn, som är viktigt att få i sig. Även linser, ärtor, bönor, gröna bladgrönsaker och nötter innehåller järn. Du kan också behöva äta järntabletter för att få tillräckligt med järn.
Rådgör med din barnmorska.

FRUKT OCH GRÖNT VARJE DAG
Ät cirka 500 g frukt och grönt varje dag, till exempel två portioner grönsaker och tre frukter. Tänk på att skölja frukt och grönsaker. Grönsaker av olika slag är fiberrika. Tänk på att du även kan blanda ned grönsaker i maten.
Riven vitkål passar bra att woka och ger inte bara extra fibrer utan också mycket annan näring, precis som andra kålväxter.

PROTEIN ÄR VIKTIGT
En blandad kost med mat från både djur och växtriket ger tillräckligt med protein för att täcka behovet som gravid. Är du vegan är det viktigt att du får i dig protein via baljväxter, till exempel sojabönor, som innehåller protein som är lätt för kroppen att ta upp. Rådgör med din barnmorskaom du ska äta tillskott av vitamin B12 som
vegan. Äter du inte mjölkprodukter kan duäven behöva tillskott av kalk.

DETTA BÖR DU UNDVIKA
➜ Alkohol – det överfördirekt till barnet från moderkakan
och kan ge fosterskador. Undvik därför alkohol helt under hela graviditeten.
➜ Koffein – kan i höga doser öka risken för missfall. Som
gravid bör du inte få i dig mer än 300 milligram koffein
per dag, vilket motsvarar tre mindre koppar kaffe eller sex muggar svart te. Även cola och energidrycker innehåller koffein.
➜ Vitamin A i stora mängder – högst 1 milligram per
dagsdos. Undvik lever och fiskleverolja. Leverpastej går
bra.
➜ Ginseng – är olämpligt för gravida. Var försiktig med
kosttillskott, örtprodukter och naturläkemedel. Rådgör med din barnmorska.
➜ Rått kött/köttfärs – kan innehålla toxoplasma.
➜ Rökt och gravad fisk – kan innehålla listeriabakterier.
➜ Opastöriserad mjölk – kan innehålla listeria.
➜ Ostar gjorda på opastöriserad mjölk – kan innehålla
listeria. Undvik: Mögelostar, till exempel Brie, Camembert,
Gorgonzola och Chèvre. Kittostar som Vacherol, Taleggio
och Munster. Färskostar och annan mjuk ost gjord på opastöriserad mjölk. Fetaost gjord på opastöriserad mjölk.
➜ Fisk från Östersjön och insjöar – innehåller miljögifter
och bör ätas max 2-3 gånger per år. Vildfångad lax, öring och strömming från Östersjön, lax och öring från Vättern
samt lax, öring och sik från Vänern. Även abborre, gös,
gädda,lake, svärdfisk, tonfisk,hälleflundra och haj.
➜ Lakrits – max 50 gram per dag.

Så inreder du barnrummet

Att inreda barnets rum är något som många ser fram emot. Men hur ska
man tänka när det gäller färg och inredning så allt inte behöver göras om
efter ett par år? Inredaren Emma Färlin hjälper dig att tänka hållbart.
AV JENNY FORS

Foto Getty Images

Barnet växer fort och den nyfödda bebisen behöver egentligen inte så mycket, inte ens ett eget rum. Men finns det ett tilltänkt sovrum så är det både roligt och praktiskt att barnet får ett eget rum redan från början.
– Vi har ett stort behov av att boa och göra fint, särskilt när det gäller första
barnet. Att göra i ordning rummet och sängen är ett sätt att förbereda oss inför bebisens ankomst, säger Emma Färlin som är inredare och driver det egna företaget Emma Inreder. Hon tycker att man ska satsa på lugna, mjuka färger i barnrummet. – Låt det få vara lite avskalat och nedtonat. Det ger utrymme för mer kreativitet. Välj några få färger som en bas. Där kan man utgå från någon favoritsak, matta eller tapet till exempel och plocka färgerna därifrån för att sedan addera ett par accentfärger. EMMA FÄRLIN VISAR upp en rosa box med lite vitt och ett par grå nyanser på som hon utgick från i dotterns rum.– Jag fick fram den rosa nyansen hos den lokala färghandlaren och målade rosa berg och ett slott på en av väggarna i rummet som är vitt i övrigt. En byrå målades också rosa. Sedan rummet en stor, mjuk grå matta. Hon tycker att det bara är bra om det är flera nyanser av samma färg i rummet. Textilier och andra inredningsdetaljer kompletterar basen och kan också bytas ut oftare. – Det finns så mycket fina mattor, kuddar och vimplar som ger en mysig och ombonad känsla i rummet.

En tapet kan bli en trivsam bas i rummet, Tapeten Circus Mighetto finns även i färgen Blue Grey. Foto Getty Images

En sänghimmel ger en trygg vrå både i sängen och i en myshörna. Det är bra att dela upp rummet i olika delar med olika funktioner. – Ha gärna en lugn vrå med en skön fåtölj för amning i barnets rum. Förvaring är också viktigt. Sedan är det bra med olika typer av belysning med olika styrka. En nattlampa är perfekt när man ska upp mitt i natten. Skötbord kan vara bra att ha i barnets rum, även om man kanske också väljer att ha en skötplats i badrummet. – NÄR BARNET blir lite större är det bra att möblera om med jämna mellanrum för att barnet inte ska tappa intresse för rummet. Ett bra tips är att lägga undan en låda medleksaker i några månader och ta fram när barnet har tröttnat på sina leksaker som finns framme. För att underlätta städningen och för att barnet ska kunna plocka undan själv är det bra att ha märkta lådor och var sak på sin plats. – Tänk på att lämna plats för lek. Ett långsmalt rum bör möbleras till största delen på kortsidorna för att skapa mer yta. Ge också utrymme för fantasin. Om man följer ett tema kan man plocka in saker som förstärker intrycket och kan vara med i leken, avslutar Emma Färlin.

KÄLLA BABYBOX MAGASIN NR 2, 2018

Välja namn – vad skall bebisen heta?

 

Bland nyfödda i Sverige är Alice det vanligaste flicknamnet för andra året i rad. William är återigen det vanligaste pojknamnet efter ett år på tredje plats. Maryam och Matteo är de namn som ökat mest under 2017. 

AV JENNY FORS, KÄLLA: SCB

NAMNET ALICE KOM in bland de tio vanligaste namnen 2005 och har nu förstaplatsen för sjätte gången. Alice är det flicknamn som haft förstaplatsen flest gånger. Namnet gavs till 888 flickor under 2017. Alicia på andra plats är för tredje gången bland de tio vanligaste namnen för nyfödda. Namnet klättrar från en sjätteplats till det näst vanligaste. Sammanlagt 675 flickor gavs namnet Alicia 2017. Tredjeplatsen har Olivia, som gavs till 634 flickor.
Namnet klättrar från sjunde plats och är med på topp tio för sjätte gången. Julia trillade under 2017 ut från topp tio efter att ha funnits med bland de tio vanligaste namnen sedan 1998. Förra året fick 518 flickor namnet Julia vilket var det 18:evanligaste namnet. PÅ FLICKORNAS TOPP 100 kom det in sju nya namn; Maryam, Hedvig, Mira, Zoey, Idun, Melina och Noomi. Maryam var namnet som hamnade högst på listan, plats 78 med 177 namngivna flickor. Namnen som fick lämna plats för de nya var Adele, Nathalie, Emmy, Linn, Elina, Tilda och Novalie.

Det vanligaste pojknamnet under 2017 var William vilketgavs till 941 pojkar. William hamnar på första platsen för sjunde gången, det är det namn som har haft förstaplatsen flest gånger sedan 1998. I TOPPEN ALICE OCH WILLIAM
Sedan namnstatistiken startade 1998 har Oscar varit det enda namn som varit bland de tio vanligaste pojknamnen varje år och endast tre gånger har namnet hamnat utanför topp tre. Under 2017 fick 896 pojkar namnet Oscar vilket var det näst vanligaste namnet. Liam på tredje plats gavs till 823 pojkar 2017. Lucas ramlade ner ett pinnhål till plats fyra efter att ha legat på topp tre i 14 år.
Under 2017 var det 793 pojkar som fick det namnet.

DE NYA NAMNEN på pojkarnas topp 100 var Levi, Vide och Neo. Av dessa namn placerade sig Levi och Vide högst. Med 141 namngivna pojkar hamnade namnen på delad 98:e plats. Namnen som lämnade listan var Edward, Rasmus och Mio. Pojknamnet Charlie fick lämna topp 10 till förmån för Adam som klättrade upp från plats 11. Det flicknamn som ökade allra mest jämfört
med föregående år var Maryam. Namnet gavs till 177 flickor, en ökning med 70
procent jämfört med 2016. Bland pojknamnen var det Matteo som ökade mest, plus 33 procent jämfört med året innan. Lovisa var det flicknamn som procentuellt minskade mest. Namnet minskade med 34 procent och 197 flickor fick det namnet 2017. Största minskningen bland pojknamnen hade
Ville som minskade med 24 procent.

KÄLLA:  BabyBox Magasin nr 2, 2018

Så får ni föräldradagarna att räcka

Som föräldraledig har du rätt till föräldrapenning och den betalas ut i 480 dagar för ett barn. 390 av dagarna är på sjukpenningnivå och 90 dagar är på lägstanivå, som är 180 kronor per dag. Ersättningen baseras på din inkomst och ligger på knappt 80 procent av lönen om du tar ut föräldrapenning sju dagar i veckan, men maxbeloppet är 967 kronor per dag. För att få föräldrapenning på sjukpenningnivå krävs en årsinkomst på minst 82 100 kr

Foto: Getty Images

i minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen. Den förälder som inte är gravid kan få ersättning för tio dagars ledighet i samband med födseln. Den ersättningen kallas tillfällig föräldrapenning. Anmäl och ansök på Försäkringskassan.se. Om ni får stanna länge på BB på grund av att barnet är sjukt kan båda föräldrarna få ersättning för VAB och ni kan spara på föräldradagarna. Du får själv avgöra hur många dagar i veckan du ska ta ut och därmed hur länge dina dagar kommer att räcka. Om du till exempel tar ut fyra dagar i veckan istället för sju räcker dagarna betydligt längre.

Föräldrapenningtillägg – Ett föräldrapenningtillägg ger dig 10 procent extra när du är föräldraledig, förutom den ersättning du redan får från Försäkringskassan. Och om du tjänar mer än försäkringskassans tak för ersättning får du 90 procent på den del av lönen som överstiger taket.

Förutsättningen är att din nuvarande arbetsgivare har kollektivavtal och att du har arbetat där eller hos andra arbetsgivare med kollektivavtal under minst 12 månader de senaste fyra åren. Då omfattas du automatiskt av försäkringen som ger max 180 dagars ersättning under en sammanhållen period.

Glöm bara inte att du själv måste anmäla till AFA Försäkring >>> Då missar du inte heller premien till din kommande pension när du är föräldraledig.

Dubbel vinst, med andra ord.

Läs mer i The BabyApp >>> som nu är uppdaterad med senaste information om allt som rör föräldrapenning, SGI och annan nyttig information för familjens ekonomi.

KÄLLA: BabyBox Magasin nr 2,  2018

 

Flicka eller pojke?

FOTO: Getty Images

Det finns många skrönor när det gäller att gissa sig till vad det kan vara för kön på barnet i magen. Har bebisen en puls över 140 sägs det att det är en flicka och under 140 en pojke. Man talar också om att flickor stjäl mammans skönhet, så om hår och hy är sämre under graviditeten spås det vara en flicka i magen. Hur magen ser ut är också en vanlig skröna att kunna förutse könet. Är magen bred och syns bakifrån är det en tjej, medan en mer framåtväxande mage är en pojkmage.Ligger barnet lågt sägs det också vara en pojke. Hormonranden säger man sträcker sig hela vägen upp till revbenen på en pojkmage. Större aptit och fler cravings är också tecken
på en pojke om man ska tro på skrock, liksom att smidiga mödrar väntar en flicka.

Källa: BabyBox Magasin nr 1, 2018

 

Därför kan du inte få nog av bebisdoft

VISST DOFTAR BEBISAR gott! Forskare fastslår faktiskt att den berusande doften kan ha en biologisk orsak. I en studie som publicerades i Frontiers of Psychology 2013 analyserades hjärnaktiviteten på 30 kvinnor när de luktade på olika saker. 

Hälften av kvinnorna hade nyligen fått barn och den andra hälften var barnlösa. Kvinnorna fick en textilbit av pyjamasen från en nyfödd baby och när de luktade på den gjorde forskarna en förbluffande upptäckt; Samtliga kvinnor i studien hade ökad aktivitet i den del av hjärna som frigör dopamin. Dopamin ger hjärnan en kick, en naturlig berusning som man automatiskt vill ha mer av. Studien visade att det inte hade någon betydelse om bebisen var kvinnans egen, de ville ändå dofta mer och vara nära. Johan N. Lundström, en av biologerna bakom studien, säger till New York Times att man med studien eventuellt kan se hur detta är en del av en mekanism som gör att mammans fokus riktas mot barnet, då du känner en slags belöning när du är tillsammans med barnet. Foto: Getty Images

Källa: BabyBox Magasin nr 1, 2018

En kvart om dagen

Det ska inte kännas som ett tvång att träna eller ta för mycket tid. Då blir det inte av. Tre enkla övningar en kvart om dagen är tipset från yogainstruktör Xana De Silva.

ATT VARA GRAVID är i sig en träning. Lungor, muskler och skelett får jobba hårdare än vanligt när du är gravid. Därför är det viktigt att inte träna för hårt eller för mycket. – Välj gärna lugna träningsformer som yoga, pilates eller vattengympa i cirka 30-40 minuter. Du kan också välja att promenera eller cykla, säger Xana De Silva, yogainstruktör och förlossningspedagog bland annat. Hon tycker att en till två träningspass i veckan räcker gott och väl. – Sedan kan man komplettera med en kvarts övningar om dagen för att stärka bäckenbottenmuskulaturen. Många drar sig för att träna om det tar tid. En kvart om dagen klarar du, ställ inte för stora krav på att träna, råder hon. XANA DE SILVA märker att många undrar hur de ska träna för att klara förlossningen på bästa sätt. –Livmodern är programmerad att sköta det jobbet, så tänk inte så mycket på det. Du ska träna för att må bra både psykiskt och fysiskt med mindre problem i ryggen och bäckenet.

Det pratas mycket om knipövningar och Xana tycker att det ges för dålig information kring det. Hon menar att det inte spelar någon roll hur mycket man kniper om man från början är svag i bäckenet. – Bäckenet har 30 muskler och delas upp i det yttre och inre lagret. Knipövningarna tränar bara det inre lagret, så innan du börjar med dem behöver du först stärka det yttre lagret. Det görs med en så kallad Pelvic tilt, att föra bäckenet framåt och tillbaka som om du skulle ha en svans och sätta svansen mellan benen för att sedan vinkla tillbaka bäckenet och vifta på svansen. Gör så här: Sätt en hand mot pubisbenet (Venusberget) och en hand mot svanskotan med fingrarna nedåt. Vinkla bäckenet framåt så fingrarna pekar framåt (andas in) och sedan bakåt (andas ut). – Gör övningen en gång om dagen i fem minuter.  Du kan stå, sitta på en boll, på alla fyra eller ligga på rygg. Det här är en övning för skelettet. Sedan kan du koppla på en övning för muskulaturen. Tänk att du har en dragkedja från pubisbenet till svanskotan. När du vinklar framåt så drar du liksom upp ”dragkedjan” och när du vinklar bakåt så släpper du successivt på spänningen.

XANA TYCKER ATT du kan lägga till vanliga knipövningar efter några veckors övning. Knip ihop som föratt sluta kissa och dra musklerna uppåt. Knip cirka fre-fyra sekunder för att öka efterhand till cirka sex-åtta sekunder.  Av Jenny Fors  – Foto Getty Images

 

Källa: BabyBox Magasin nr 1, 2018

Kaffe kan lukta hemskt

Ett vanligt gravidsyndrom är att vissa dofter helt plötsligt förändras. Till exempel kaffe, nystekta köttbullar och ost kan kännas motbjudande och till och med ge upphov till illamående.

Cirka 70 procent av alla gravida kvinnor blir extra känsliga för lukter, vilket beror på hormonella förändringar. Forskare vid Umeå Universitet har gjort en studie där 120 gravida kvinnor fick testa hur de uppfattade olika lukter. 70 procent av de tillfrågade sa att de upplevde lukter mycket tydligare och nära 60 procent tyckte att vissa lukter var så obehagliga att de ledde till illamående och kräkningar. Forskare tror att detta beror på försvarsmekanismer i kroppen som skyddar barnet mot skadliga ämnen som koffein (kaffe), toxoplasmer (kött), etanol (alkohol), nikotin (cigaretter) eller rester av besprutningsmedel (frukt och grönt). Luktsinnet brukar återgå till det normala efter ungefär halva graviditeten.

Att många även blir sugna på mer eller mindre udda smaker (cravings) finns det dock igen vetenskaplig förklaring till, även om doft och smak uppfattas starkare hos gravida.

 

Källa: BabyBox Magasin nr 1, 2018